Rekabetçi bir alan olan perakende sektöründe pazar dinamikleri sürekli değişiyor. Buna ayak uydurmak, pazardaki fırsatları değerlendirmek ve başarılı olmak için ise işletme sahiplerinin stratejik bir yaklaşım benimsemeleri gerekiyor. Bu stratejik yaklaşımı benimsemek için SWOT analinizinden faydalanmak da başarıya ulaşma konusunda yardımcı oluyor. SWOT analizi sayesinde işletmelerin güçlü ve zayıf yönlerininin yanı sıra fırsatları ve tehditleri değerlendirebilme fırsatı yakalanıyor.
Eğer SWOT analizini merak ediyorsanız SWOT analizinin ne olduğunu, nasıl yapılacağını, neden yapılması gerektiğini ve işletmeye ne gibi faydalar sağladığını birlikte keşfedelim.
İçerik
SWOT Analizi Nedir?
İlk olarak 1960’lı yılların sonunda Harvard Üniversitesi profesörleri Edmund P. Learned, C. Roland Christensen, Kenneth Andrews ve William D. Guth tarafından geliştirilen SWOT analizi, Stanford Araştırma Enstitüsü’nde görev alan Albert Humphrey tarafından son haline getirilmiş.
İşletmenizin içsel ve dışsal faktörlerini değerlendirmek amacıyla kullanılan bir stratejik yöntem olan SWOT analizi; İngilizce strengths (güçlü yönler), weaknesses (zayıf yönler), opportunities (fırsatlar) ve threats (tehditler) kelimelerinin baş harflerinden oluşuyor. Yeni bir girişimde bulunmak, performansınızı değerlendirmek ya da bireysel olarak bir değerlendirme analizi yapmak isterseniz bu yöntemi kullanabilirsiniz.
SWOT Analizi Nasıl Yapılır?
Kurumsal ya da kişisel SWOT analizi yapabilmek için ilk olarak bir hedef belirlemeniz gerekir. Bu şekilde güçlü ve zayıf yönlerin yanı sıra fırsatlar ve tehditleri de listeleyebilirsiniz. Bu yönleri belirlerken içsel ve dışsal olarak iki farklı başlık altında incelemeniz gerekir. SWOT analizi örnekleri üzerinden bu faktörleri inceleyelim.
İçsel Faktörler: Güçlü Yönler (Strengths)
Diyelim ki bir süpermarketiniz var. İşletmenin güçlü yönlerini belirlemek için kendinize aşağıdaki soruları kendinize sorabilirsiniz:
- İşletme olarak neyi iyi yapıyorsunuz?
- Rekabet avantajınız nedir?
- Personelinizin becerilerinden en iyi şekilde yararlanıyor musunuz?
- Teknoloji ve dijitalleşmeden en iyi şekilde faydalanıyor musunuz?
- Finansal yönetiminizin güçlü yanlarını nasıl geliştirebilirsiniz?
- Başka hangi güçlü yönleri tanımlayabilir ve daha etkili şekilde kullanabilirsiniz?
- İyi bir konuma ve erişilebilirliğe sahip misiniz?
- Geniş ürün yelpazesi ve fiyatlandırma konusunda rakiplerinize göre nasılsınız?
İçsel Faktörler: Zayıf Yönler (Weaknesses)
Eksik olduğunuz konuları bulabilmek için işletmenize uygun içsel faktörlerden yola çıkarak sorular sorabilirsiniz. Bu soruları sorarken kendinize ve işletmenize karşı samimi ve dürüst olmanız işinizi daha da kolaylaştıracaktır.
- Başarısız olduğunuz alanlar nereler?
- Rakiplerinize göre geride kaldığınız alanları biliyor musunuz?
- Personeliniz yeterli bilgi ve beceriye sahip mi?
- Stok yönetimi problemleri veya ürün tedarik sorunları yaşıyor musunuz?
Dışsal Faktörler: Fırsatlar (Opportunities)
Bu kısımda “Gelişim için neler yapılabilir?” konusuna odaklanmak gerekiyor. Fırsatları bulabilmek için aşağıdaki soruları cevaplamayı deneyebilirsiniz:
- Müşteri tabanımızınızı nasıl genişletebilirsiniz?
- Rakiplerinizin önüne geçebilecek ne gibi kampanyalar tasarlayabilirsiniz?
- Kâr marjınızı artırmak için neler yapabilirsiniz?
Dışsal Faktörler: Tehditler (Threats)
- Rakipleriniz hangi konuda sizden daha başarılı olabilir?
- Sektörde ve ekonomide yaşanacak değişimlere ne kadar çabuk adapte olabilirsiniz?
- Zayıf yönlerinize baktığınızda şirketinize büyük zarar vereceğini düşündüğünüz bir durum saptıyor musunuz?
SWOT Analizi Neden Yapılır?
Eğer doğru soruları sorup iyi bir analiz yapılabilirse yaşanabilecek gelişmeler ve buna uygun adaptasyon konuları erkenden belirlenebilir. SWOT analizi, belirsizlikleri azaltmak ve gelecekte atılacak adımları daha iyi belirlemek için kullanılır. Ayrıca stratejik planlama ve karar verme süreçleriniz konusunda daha net sonuçlar elde edebilirsiniz.
SWOT Analizi Uygulama Alanları
Perakende sektöründe fiziksel mağazası olan bir işletmeniz varsa aşağıdaki uygulama alanları için SWOT analizinden faydalanabilirsiniz:
- Yeni bir şube açma veya mevcut bir mağazayı genişletme
- Yeni ürün ekleme
- Rekabet stratejileri geliştirme
- Pazarlama planları oluşturma
- Personel eğitimi ve performans yönetimi süreçlerini iyileştirme
SWOT Analizi İpuçları
SWOT analizi, kurumsal ya da bireysel anlamda iç (güçlü ve zayıf yönler) ve dış (fırsatlar ve tehditler) faktörleri değerlendirmenize yardımcı olur. SWOT analizinin sonuçlarına göre işletmenizi değerlendirebilirsiniz. Analizinizin başarılı olması için aşağıdaki adımları uygulayabilirsiniz:
- Tarafsız gözlem yapmaya ve samimi yanıtlar bulmaya çalışın.
- İşletmeniz hakkında mutlaka birden fazla bakış açısı edinin. Çoğu zaman işletmenizde olan şeyleri gözden kaçırabilirsiniz. Farklı bir bakış ve geri bildirim her zaman işinize yarayacaktır. Çalışanlarınız, tedarikçileriniz ve müşterilerinizden görüş isteyebilirsiniz.
- Analiz yaptıktan sonra sonuçların şirketinizin stratejisiyle uyuşup uyuşmadığını kontrol edin. Uyuşmayan noktalar varsa tekrar değerlendirin. Bu şekilde şirketle ilgili güncellenmesi gereken adımların da üzerinden geçmiş olursunuz.
SWOT Analizinin İşletmeye Faydaları
Bu analizin işletmeye faydalarını aşağıdaki gibi sıralayabiliriz:
- İşletmenin potansiyel gücünü keşfetmesini sağlar.
- Rakiplerine karşı güçlü yönlerini ve eksiklerini görmesinin önünü açar.
- Çalışanların değerlendirmesini ve gelişim alanlarını ortaya çıkarır.
- Yeni stratejiler geliştirilmesini sağlar.
Eğer siz de perakende sektöründe bir girişimci olmak istiyorsanız Seç Market ailesinin avantajlı dünyasına girebilirsiniz. Verim ve çözüm odaklı Profesyonel Satış Ekibi Desteği ve bilgisi ile birlikte strateji oluşturarak başarılı bir işletmeye sahip olabilirsiniz. Konuyla ilgili detaylı bilgi almak için Neden Seç Market? sayfamızı inceleyebilirsiniz.