Girişimci olarak var olmak istediğiniz sektörle ilgili yeterli bilgiye sahip misiniz? Başarıyı hedefliyorsanız pazara girmeden önce hedef pazara uygun doğru sorular sorup doğru cevaplara ulaşmanız gerekir. Rakipleriniz, potansiyel müşterileriniz, temel riskleriniz konusunda elde edeceğiniz bilgiler şirketinizin varoluşu için hayli önemlidir. Çünkü doğru ürün ya da hizmeti sunabilmeniz için pazar ihtiyaçlarını göz önünde bulundurmanız gerekir.
Bir girişimci olarak “Pazar araştırmasının ilk basamağı nedir?” diye merak ediyorsanız gelin; ilk olarak pazar araştırmasının ne olduğunu ve türlerini öğrenelim, ardından pazar araştırması yapmanın adımlarını inceleyelim.
İçerik
Pazar Araştırması Nedir?
Pazar araştırması temel olarak bir bilgi toplama sürecidir. Bilgi toplamanız gereken konular ise potansiyel müşteriler, potansiyel müşterilerin tercih ve ihtiyaçları, rakipler ile mağaza açacaksanız lokasyon seçimi etrafında şekillenir. Bu bilgiler de satışı olacak ürünlerin ve bu ürünlerin fiyatlarının belirlenmesine yardımcı olur. Sonrasında ise pazarlama stratejisini bu piyasa araştırması üzerinden kurgulayabilirsiniz.
Pazar Araştırması Türleri Nelerdir?
Sektöre ve ihtiyaca göre değişikenlik gösteren pazar araştırma türlerini, kaynağına ve veri toplama yöntemine göre iki farklı gruba ayırabiliriz.
Kaynağına göre araştırma türleri şöyle:
Birincil Araştırma
Birincil araştırma, işletmenin kendisinin yürüttüğü araştırma türüne denir. Anket, görüşme ya da odak grup görüşmeleri işletme tarafından hazırlanır ve takip edilir.
İkincil Araştırma
Bu araştırma türü ise farklı araştırma raporlarının ve kaynakların incelenip verilerin analiz edilmesini ifade eder. Burada devlet kurumlarının raporları, sektörel dernek veya grupların raporları kaynak olarak kullanılabilir.
Veri toplama yöntemine göre araştırma türleri ise şöyle:
Nitel Araştırma
Diğer adıyla kalitatif araştırmada küçük örneklem gruplardan içgörüler elde edilmeye çalışılır. Bu içgörüler; açıklamalar, yorumlar, duygular, inançlar, deneyimler ve görüşler çerçevesinde belirlenir. Bunlara ulaşabilmek için ise odak grup, gözlem ve derinlemesine mülakat gibi yöntemler kullanılır.
Nicel Araştırma
Kantitatif olarak da bilinen nicel araştırma türünde büyük örneklem oluşturabilecek gruplardan elde edilen sayısal veriler incelenerek genel sonuca ulaşılmaya çalışılır. Kesin ve ölçülebilir istatistikler sunan nicel araştırmada; anket, deney, veri analizi ve ölçekleme gibi yöntemler kullanılır.
Şimdi, sıra pazar araştırmasının adımlarında.
Pazar Araştırması Nasıl Yapılır?
Rekabet avantajı kazandırıp iş konusundaki riskleri azaltmaya yardımcı olan pazar araştırmasını yapabilmek için farklı adımlar izlenmesi gerekir. Bu adımların birinden diğerine geçmeden önce alınması gereken çeşitli kararlar bulunur. Her adımda doğru sorulara ve net hedeflere odaklanırsanız pazar araştırmanızın sonuçlarından elde ettiğiniz verileri kullanarak başarıya ulaşabilirsiniz.
Adım 1: Araştırma Hedeflerinin Belirlenmesi
Pazar araştırması sürecindeki ilk adım, hedeflerinizin net bir şekilde belirlenmesiyle başlar. Örneğin yeni bir market açmak istiyorsunuz; ancak satış yapacağınız piyasayı, çevrenizdeki rakipleri ve market açacağınız lokasyondaki müşteri profilini bilmiyorsunuz. Öncelikle bu konuları anlamaya odaklanarak araştırmalarınızı yapabilirsiniz.
Adım 2: Pazar Bölümleme Yapılması
Bu aşamada pazarı genel olarak analiz edip amaçlar belirlendikten sonra hedef pazar ya da pazarları seçmeniz gerekir. Diyelim ki gıda perakende sektörüne giriş yapacaksınız. Bu alan, farklı yaş gruplarına hitap edilen bir sektör olduğu için her kitlenin farklı taleplerinin olabileceğini göz önünde bulundurmalısınız. Buna uygun olarak genel pazar bölümleme yaparak farklı hedef kitleleri detaylı bir şekilde analiz edebilirsiniz.
Adım 3: Veri Toplama Yöntemlerini Belirlenmesi
Hedef kitlenizle ilgili veri toplamak için en uygun yöntemi seçmelisiniz. Anket, odak grup, hedef kitle görüşmeleri gibi veri toplama yöntemleri kullanabilirsiniz. Burada dikkat etmeniz gereken konu, pazar bölümlerinize uygun veri toplama yöntemlerini belirlemekten geçer. Diyelim ki anket yapmaya karar verdiniz. Bu anketi genç bir gruba iletirken seçtiğinizin kanalın onlara uygun olması gerekir. Pazarın dinamikleri ve hedef pazarın özellikleri veri toplama unsurlarınızı belirler.
Adım 4: Veri Toplama
Bu aşamada belirlediğiniz veri toplama yöntemini kullanarak ulaşmak istediğiniz verileri toplamaya başlayabilirsiniz. Ancak veri toplarken kitleye uygun doğru sorular sormaya özen göstermeniz gerekir. Bu şekilde topladığınız verilerle kesin sonuçlara ulaşabilirsiniz.
Adım 5: Veri Analizi
Şimdi, sıra geldi verilerin analiz edilmesine. Toplandığınız nitel ve nicel verileri ayrı ayrı tablolar ve özetler halinde çıkarabilirsiniz. Verileri işletmenizin ihtiyaçlarına yönelik çıkarımlarla birleştirirek yorumlayıp analiz edebilirsiniz.
Adım 6: Raporlama
Bu aşamayı projenin çıktısı olarak değerlendirebilirsiniz. Araştırma boyunca kullandığınız yöntemleri, geçtiğiniz adımları, topladığınız verileri ve vardığınız sonuçları mutlaka yazılı olarak bir rapor haline getirin. Sonrasında bu sonuçlar hem şirket hem de pazarlama stratejinizi belirlemek için kullanılabilir.
Tüm bu adımlardan sonra geldik karar alma ve takip etmeye. Elde ettiğiniz sonuçlar ışığında işletmeniz ile ilgili kararlar alabilirsiniz. Sonrasında ise orta ve uzun vadede gelişmeleri takip edin. Piyasa sürekli değişen bir canlılığa sahip olduğu için zaman zaman stratejinizi güncellemeniz gerekebilir. Unutmayın ki pazar araştırması, işletmenizin başarılı olması ve rekabet avantajı elde etmesi için önemli bir yolculuk.
Eğer siz de perakende sektöründe bir girişimci olmak istiyorsanız Seç Market ailesinin avantajlı dünyasına girerek verim ve çözüm odaklı Profesyonel Satış Ekibi Desteği ile birlikte kolaylıkla başarılı bir işletmeye sahip olabilirsiniz. Konuyla ilgili detaylı bilgi almak için Neden Seç Market? sayfasını inceleyebilirsiniz.