• BAYİLİK
    • NEDEN SEÇ MARKET
    • İŞ ORTAKLIĞI EL KİTABI
    • BAYİLİK BAŞVURU FORMU
    • SIKÇA SORULAN SORULAR
  • İşini Seç
    • Parekende Dünyası
    • Girişimcilik
  • Doğru Seçim
    • Ev Ekonomisi
    • Mutfak İpuçları
  • MAĞAZALAR
  • ÜRÜN ÇEŞİTLERİ

Subscribe to Updates

Get the latest creative news from FooBar about art, design and business.

What's Hot

Uzun Süre Nasıl Saklanır: Yeşillikleri Uzun Süre Muhafaza Etme Yolları

29 Temmuz 2024

Meyvelerden Dondurma Hazırlama: Pratik Tarifler

25 Temmuz 2024

İş Ortaklarından Gelen Geri Bildirimler Nasıl Değerlendirilmeli?

22 Temmuz 2024
Facebook Twitter Instagram
Seç Market BlogSeç Market Blog
  • BAYİLİK
    • NEDEN SEÇ MARKET
    • İŞ ORTAKLIĞI EL KİTABI
    • BAYİLİK BAŞVURU FORMU
    • SIKÇA SORULAN SORULAR
  • İşini Seç
    1. Parekende Dünyası
    2. Girişimcilik
    3. Tümünü gör
    İş Verimliliğinizi Nasıl Ölçersiniz?
    12 Mayıs 2024
    Zor Müşterilerle Başa Çıkmanın İpuçları
    8 Nisan 2024
    Perakende Dünyasında Tedarik Zincirinin Önemi
    14 Aralık 2023
    ABC Analizi Nedir? Perakende İçin ABC Analizi Neden Önemli?
    10 Kasım 2023
    İş Ortaklarından Gelen Geri Bildirimler Nasıl Değerlendirilmeli?
    22 Temmuz 2024
    Görünmeyen Kayıpları Keşfedin: İşinizin Maliyetini Doğru Yönetin
    19 Temmuz 2024
    Kadın Girişimciler İçin İş Fikirleri
    28 Haziran 2024
    Girişimcilere Destek: İşletme Kredisi Nedir? Nasıl Başvuru Yapılır?
    10 Nisan 2024
    İş Ortaklarından Gelen Geri Bildirimler Nasıl Değerlendirilmeli?
    22 Temmuz 2024
    Görünmeyen Kayıpları Keşfedin: İşinizin Maliyetini Doğru Yönetin
    19 Temmuz 2024
    Kadın Girişimciler İçin İş Fikirleri
    28 Haziran 2024
    İş Verimliliğinizi Nasıl Ölçersiniz?
    12 Mayıs 2024
  • Doğru Seçim
    1. Ev Ekonomisi
    2. Mutfak İpuçları
    3. Tümünü gör
    Meyvelerden Dondurma Hazırlama: Pratik Tarifler
    25 Temmuz 2024
    Bahar Temizliği İçin Nereden Başlamalı?
    25 Haziran 2024
    Yaz Tatilinde Çiçekleri Unutmayın: Evde “Self Watering” Yapma Fikirleri
    6 Mayıs 2024
    Babalar Günü İçin Kendin Yap Hediye Fikirleri
    4 Mayıs 2024
    Uzun Süre Nasıl Saklanır: Yeşillikleri Uzun Süre Muhafaza Etme Yolları
    29 Temmuz 2024
    Evde Deneyebileceğiniz Soğuk İçecek Tarifleri
    27 Haziran 2024
    Dünya Çikolata Günü’nü Evde Kutluyoruz: Ev Yapımı Çikolata Tarifi
    8 Mayıs 2024
    Dünya Arı Günü’ne Özel Tarifler: Arıların Hediyesi Bal ile Yapılan Yemekler
    30 Nisan 2024
    Uzun Süre Nasıl Saklanır: Yeşillikleri Uzun Süre Muhafaza Etme Yolları
    29 Temmuz 2024
    Meyvelerden Dondurma Hazırlama: Pratik Tarifler
    25 Temmuz 2024
    Evde Deneyebileceğiniz Soğuk İçecek Tarifleri
    27 Haziran 2024
    Bahar Temizliği İçin Nereden Başlamalı?
    25 Haziran 2024
  • MAĞAZALAR
  • ÜRÜN ÇEŞİTLERİ
Facebook Twitter Instagram YouTube
Seç Market BlogSeç Market Blog
Seçmarket Blog » İşini Seç » Girişimcilik » SWOT Analizi Nedir? Neden ve Nasıl Yapılır?
Girişimcilik 3 Eylül 2023

SWOT Analizi Nedir? Neden ve Nasıl Yapılır?

Paylaş
Facebook Twitter LinkedIn WhatsApp Pinterest E-posta

Rekabetçi bir alan olan perakende sektöründe pazar dinamikleri sürekli değişiyor. Buna ayak uydurmak, pazardaki fırsatları değerlendirmek ve başarılı olmak için ise işletme sahiplerinin stratejik bir yaklaşım benimsemeleri gerekiyor. Bu stratejik yaklaşımı benimsemek için SWOT analinizinden faydalanmak da başarıya ulaşma konusunda yardımcı oluyor. SWOT analizi sayesinde işletmelerin güçlü ve zayıf yönlerininin yanı sıra fırsatları ve tehditleri değerlendirebilme fırsatı yakalanıyor.

Eğer SWOT analizini merak ediyorsanız SWOT analizinin ne olduğunu, nasıl yapılacağını, neden yapılması gerektiğini ve işletmeye ne gibi faydalar sağladığını birlikte keşfedelim.

İçerik

  • 1 SWOT Analizi Nedir?
  • 2 SWOT Analizi Nasıl Yapılır?
    • 2.1 İçsel Faktörler: Güçlü Yönler (Strengths)
    • 2.2 İçsel Faktörler: Zayıf Yönler (Weaknesses)
    • 2.3 Dışsal Faktörler: Fırsatlar (Opportunities)
    • 2.4 Dışsal Faktörler: Tehditler (Threats)
  • 3 SWOT Analizi Neden Yapılır?
  • 4 SWOT Analizi Uygulama Alanları
  • 5 SWOT Analizi İpuçları
  • 6 SWOT Analizinin İşletmeye Faydaları

SWOT Analizi Nedir?

İlk olarak 1960’lı yılların sonunda Harvard Üniversitesi profesörleri Edmund P. Learned, C. Roland Christensen, Kenneth Andrews ve William D. Guth tarafından geliştirilen SWOT analizi, Stanford Araştırma Enstitüsü’nde görev alan Albert Humphrey tarafından son haline getirilmiş. 

İşletmenizin içsel ve dışsal faktörlerini değerlendirmek amacıyla kullanılan bir stratejik yöntem olan SWOT analizi; İngilizce strengths (güçlü yönler), weaknesses (zayıf yönler), opportunities (fırsatlar) ve threats (tehditler) kelimelerinin baş harflerinden oluşuyor. Yeni bir girişimde bulunmak, performansınızı değerlendirmek ya da bireysel olarak bir değerlendirme analizi yapmak isterseniz bu yöntemi kullanabilirsiniz.

SWOT Analizi Nasıl Yapılır?

Kurumsal ya da kişisel SWOT analizi yapabilmek için ilk olarak bir hedef belirlemeniz gerekir.  Bu şekilde güçlü ve zayıf yönlerin yanı sıra fırsatlar ve tehditleri de listeleyebilirsiniz. Bu yönleri belirlerken içsel ve dışsal olarak iki farklı başlık altında incelemeniz gerekir. SWOT analizi örnekleri üzerinden bu faktörleri inceleyelim.

İçsel Faktörler: Güçlü Yönler (Strengths)

Diyelim ki bir süpermarketiniz var. İşletmenin güçlü yönlerini belirlemek için kendinize aşağıdaki soruları kendinize sorabilirsiniz:

  • İşletme olarak neyi iyi yapıyorsunuz?
  • Rekabet avantajınız nedir? 
  • Personelinizin becerilerinden en iyi şekilde yararlanıyor musunuz?
  • Teknoloji ve dijitalleşmeden en iyi şekilde faydalanıyor musunuz?
  • Finansal yönetiminizin güçlü yanlarını nasıl geliştirebilirsiniz?
  • Başka hangi güçlü yönleri tanımlayabilir ve daha etkili şekilde kullanabilirsiniz?
  • İyi bir konuma ve erişilebilirliğe sahip misiniz?
  • Geniş ürün yelpazesi ve fiyatlandırma konusunda rakiplerinize göre nasılsınız?

İçsel Faktörler: Zayıf Yönler (Weaknesses)

Eksik olduğunuz konuları bulabilmek için işletmenize uygun içsel faktörlerden yola çıkarak sorular sorabilirsiniz. Bu soruları sorarken kendinize ve işletmenize karşı samimi ve dürüst olmanız işinizi daha da kolaylaştıracaktır.

  • Başarısız olduğunuz alanlar nereler?
  • Rakiplerinize göre geride kaldığınız alanları biliyor musunuz?
  • Personeliniz yeterli bilgi ve beceriye sahip mi?
  • Stok yönetimi problemleri veya ürün tedarik sorunları yaşıyor musunuz?

Dışsal Faktörler: Fırsatlar (Opportunities)

Bu kısımda “Gelişim için neler yapılabilir?” konusuna odaklanmak gerekiyor. Fırsatları bulabilmek için aşağıdaki soruları cevaplamayı deneyebilirsiniz: 

  • Müşteri tabanımızınızı nasıl genişletebilirsiniz?
  • Rakiplerinizin önüne geçebilecek ne gibi kampanyalar tasarlayabilirsiniz?
  • Kâr marjınızı artırmak için neler yapabilirsiniz?

Dışsal Faktörler: Tehditler (Threats)

  • Rakipleriniz hangi konuda sizden daha başarılı olabilir?
  • Sektörde ve ekonomide yaşanacak değişimlere ne kadar çabuk adapte olabilirsiniz?
  • Zayıf yönlerinize baktığınızda şirketinize büyük zarar vereceğini düşündüğünüz bir durum saptıyor musunuz?

SWOT Analizi Neden Yapılır?

Eğer doğru soruları sorup iyi bir analiz yapılabilirse yaşanabilecek gelişmeler ve buna uygun adaptasyon konuları erkenden belirlenebilir. SWOT analizi, belirsizlikleri azaltmak ve gelecekte atılacak adımları daha iyi belirlemek için kullanılır. Ayrıca stratejik planlama ve karar verme süreçleriniz konusunda daha net sonuçlar elde edebilirsiniz. 

SWOT Analizi Uygulama Alanları

Perakende sektöründe fiziksel mağazası olan bir işletmeniz varsa aşağıdaki uygulama alanları için SWOT analizinden faydalanabilirsiniz: 

  • Yeni bir şube açma veya mevcut bir mağazayı genişletme 
  • Yeni ürün ekleme 
  • Rekabet stratejileri geliştirme
  • Pazarlama planları oluşturma
  • Personel eğitimi ve performans yönetimi süreçlerini iyileştirme

SWOT Analizi İpuçları

SWOT analizi, kurumsal ya da bireysel anlamda iç (güçlü ve zayıf yönler) ve dış (fırsatlar ve tehditler) faktörleri değerlendirmenize yardımcı olur. SWOT analizinin sonuçlarına göre işletmenizi değerlendirebilirsiniz. Analizinizin başarılı olması için aşağıdaki adımları uygulayabilirsiniz:

  • Tarafsız gözlem yapmaya ve samimi yanıtlar bulmaya çalışın.
  • İşletmeniz hakkında mutlaka birden fazla bakış açısı edinin. Çoğu zaman işletmenizde olan şeyleri gözden kaçırabilirsiniz. Farklı bir bakış ve geri bildirim her zaman işinize yarayacaktır. Çalışanlarınız, tedarikçileriniz ve müşterilerinizden görüş isteyebilirsiniz.
  • Analiz yaptıktan sonra sonuçların şirketinizin stratejisiyle uyuşup uyuşmadığını kontrol edin. Uyuşmayan noktalar varsa tekrar değerlendirin. Bu şekilde şirketle ilgili güncellenmesi gereken adımların da üzerinden geçmiş olursunuz.

SWOT Analizinin İşletmeye Faydaları

Bu analizin işletmeye faydalarını aşağıdaki gibi sıralayabiliriz:

  • İşletmenin potansiyel gücünü keşfetmesini sağlar.
  • Rakiplerine karşı güçlü yönlerini ve eksiklerini görmesinin önünü açar.
  • Çalışanların değerlendirmesini ve gelişim alanlarını ortaya çıkarır.
  • Yeni stratejiler geliştirilmesini sağlar.

Eğer siz de perakende sektöründe bir girişimci olmak istiyorsanız Seç Market ailesinin avantajlı dünyasına girebilirsiniz. Verim ve çözüm odaklı Profesyonel Satış Ekibi Desteği ve bilgisi ile birlikte strateji oluşturarak başarılı bir işletmeye sahip olabilirsiniz. Konuyla ilgili detaylı bilgi almak için Neden Seç Market? sayfamızı inceleyebilirsiniz.

Paylaş Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr WhatsApp E-posta

İlgili Yazılar

İş Ortaklarından Gelen Geri Bildirimler Nasıl Değerlendirilmeli?
22 Temmuz 2024
Görünmeyen Kayıpları Keşfedin: İşinizin Maliyetini Doğru Yönetin
19 Temmuz 2024
Kadın Girişimciler İçin İş Fikirleri
28 Haziran 2024
Girişimcilere Destek: İşletme Kredisi Nedir? Nasıl Başvuru Yapılır?
10 Nisan 2024
Taze Girişimcilere Özel: Girişimcilik Sözlüğü
11 Aralık 2023
Girişimciler İçin Muhasebe Takvimi
13 Kasım 2023
Sosyal Medya
  • Facebook
  • Twitter
  • Instagram
  • YouTube
Öne Çıkan Yazılar

Uzun Süre Nasıl Saklanır: Yeşillikleri Uzun Süre Muhafaza Etme Yolları

Yeşillikler, sağlıklı beslenmenin vazgeçilmez bir parçası. Ancak taze yeşillikleri uzun süre saklamak bazen zor olabiliyor.…

Meyvelerden Dondurma Hazırlama: Pratik Tarifler

25 Temmuz 2024

İş Ortaklarından Gelen Geri Bildirimler Nasıl Değerlendirilmeli?

22 Temmuz 2024

Görünmeyen Kayıpları Keşfedin: İşinizin Maliyetini Doğru Yönetin

19 Temmuz 2024
Seçmarket Bayilik Başvurusu
Facebook Twitter Instagram Pinterest
  • Anasayfa
  • KVKK
  • HAKKIMIZDA
  • İLETİŞİM
Tüm Hakkı Saklıdır. © 2025 Seç Market. Düzenleme: ROIPUBLIC.

Yukarıya yazın ve aramak için Enter tuşuna basın. İptal etmek için Esc tuşuna basın.