Çok sayıda alt kola ayrılan perakende sektörü, ülke ekonomisinde çok önemli bir yer tutuyor. Tüketici ihtiyaçlarını karşılarken istihdam anlamında da geniş bir etkisi bulunuyor. Bu konuyla ilgili detaylara geçmeden önce perakendenin nereden geldiğini değerlendirmek gerekiyor. Bu nedenle önce perakendeyi, ardından perakende mağazacılığı ele alacağız.
İçerik
Perakende Nedir? Perakende Satış Nedir?
Perakende kelimesinin kökeni Farsça “parça” anlamına gelen “pare” kelimesine dayanıyor. Türkçeye perakende olarak yerleşen bu kelimenin TDK sözlük anlamı ise “malların teker teker veya birkaç parça durumunda azar azar satılmasına dayanan satış biçimi, toptan karşıtı” olarak ifade ediliyor.
Perakendeyi, mal ve hizmetlerin tedarik zinciri ile direkt kullanıcı olan tüketiciye az miktarda iletilmesi şeklinde tanımlayabiliriz. Toptan satış ise işlevsel açıdan zıt olsa bile perakende satışla birlikte anılıyor. Perakende satışta, toptan ürün ve hizmet satan yerlerden müşterinin talebine uygun olan ürünler alınıyor ve bir araya getiriliyor.
Perakende tedarik zinciri; toptancılar, üreticiler, perakendeciler ve tüketicilerden oluşuyor. Perakende sektörü, tüketicinin ihtiyacını karşılayacak olan mal ve hizmetleri tedarik ederek üretici ve tüketici arasında köprü görevi üstleniyor.
Perakendeci Nedir? Perakendeci Türleri Nelerdir?
Üreticilerden veya toptancılardan büyük miktarlarda mal satın alarak son tüketiciye kâr ekleyerek küçük miktarlarda satan kişi veya işletme, perakendeci olarak adlandırılıyor. Perakendeciler bu süreçte sadece tedarik ettikleri ürünleri tüketicilere ulaştırmakla kalmayıp müşteri hizmetleri, danışmanlık, promosyon ve satış sonrası destek gibi pazarlama hizmetleri de sunuyor.
Perakendecilikte farklı sınıflandırma çeşitleri bulunuyor. Bu kategorilendirmede ürünler tüketiciye mağazalı ya da mağazasız olarak sunabilir. Bu anlamda perakendeciliği ikiye ayırarak sınıflandırabiliriz. Peki, perakendeci türleri nelerdir?
Gelin, bu konuyu biraz detaylandıralım.
Mağazasız Perakendeci Türleri
Tüketicinin fiziksel bir mağazaya gitmeden televizyon, internet, telefon aracılığıyla ürünü görüp satın almaya karar verdiği perakende türüdür.
Televizyon Aracılığıyla: Ürünler, ürün incelemeleri televizyon üzerinden tüketici ile paylaşılarak satış yapılır.
Telefon Aracılığıyla: Telefon yoluyla potansiyel müşterilere ulaşılarak ürün detaylarının anlatıldığı türdür.
İnternet Aracılığıyla: Fiziksel mağaza olmadan e-ticaret yolu ile internet üzerinden ürün ve hizmet satışı yapılan online alışverişler için kullanılır.
Mağazalı Perakende Türleri
Müşterilerin fiziksel bir mağazaya gidip ürünleri görerek yaptıkları perakendecilik türüdür.
Süpermarket, özel (giyim, mobilya, inşaat, spor, hobi vb.) mağazalar, showroomlar, indirim mağazaları gibi çeşitli mağazalı perakende işletmeleri bulunur. Farklı perakende türleri, tüketicilere çeşitli alışveriş deneyimleri sunar. Mağazalı perakendecilik, fiziksel mağazaların sunduğu deneyim ve hizmetler sayesinde müşteri memnuniyetini artırır.
Perakende sektörü, online satışların artmasıyla birlikte bir dönüşüm geçirse de fiziksel mağazaların tüketiciye deneyim sunarak ve iş dünyasına istihdam sağlayarak ekonomiyi canlandırması bakımından önemini korur.
Büyük Mağazalar: Geniş bir ürün çeşidine sahip olan ve farklı ürün kategorilerini tek bir çatı altında sunan işletmelerdir. Alışveriş merkezlerini büyük mağazaya örnek olarak gösterebiliriz.
Özel Mağazalar: Niş bir kitleyi hedefleyen ve bu hedef kitlenin talep ettiği ihtiyaçları karşılayacak ürünleri (genel olarak lüks ürünleri) sunan işletmelerdir. Butik ve lüks marka mağazaları örnek olarak verebiliriz.
Kurumsal Perakendecilik: Franchising hizmeti veren mağazalar, bayilikler ile zincir mağazaların olduğu, birden fazla şubesi olan, marka veya konsept altında hizmet vererek ortak ürün satışı yapılan perakende türüdür. Müşterilerin kolayca ulaşabileceği farklı şehir veya ülkelerde bulunabilir.
Perakende Mağazacılığın İşleyişi Nasıl Olur?
İşletmelerin perakende mağazacılık yapabilmek için aşağıdaki işleyişi takip etmeleri gerekir:
- Farklı hizmet ve ürünler tedarik edilir. Bu ürün ve hizmetler uygun kategorilere ayrılarak müşterilerin ihtiyaçlarına yönelik olarak çeşitlendirilir.
- Mağazalarının düzeni, müşterilerin aradıkları ürünü kolayca bulacağı şekilde belirlenir. Ürünlerin sergilenmesi, stok yönetimi gibi uygulamalar da mağazacılık için önemlidir.
- Genellikle müşterilere danışmanlık, satış sonrası hizmetler, indirimler ve promosyonlar gibi çeşitli ek hizmetler sunulur.
Perakende Mağazacılıkta Nasıl Başarılı Olunur?
Perakende mağazacılıkta başarılı olmak için aşağıdaki adımları izleyebilirsiniz:
- İyi bir müşteri iletişimi sağlamak: Müşterilerin ihtiyaçlarını anlayarak onların geri bildirimlerini dikkate almak gerekir. Müşterilerin beklentilerini karşılayacak şekilde onlara yardımcı olmak önemlidir.
- Ürün ve stok yönetimi yapmak: Mağazanızda sunulan ürünlerin çeşitliliği ve kalitesine dikkat edilmelidir. Bunların yanı sıra stok yönetimi yapmanız, talebi karşılamak için yeterli stok bulundurmanız gerekir.
- Başarılı mağaza deneyimi sunmak: Mağazanızın iç düzenlemesi, vitrin düzenlemesi, planogram kullanımı ve yönlendirmeler müşteriler iyi için bir mağaza deneyimi sunar.
- Çalışanlara eğitim vermek: Çalışanların ürünler hakkında bilgili olması, müşterilere yardımcı olabilmesi, güleryüzlü ve olumlu bir hizmet sunabilmesi önemlidir.
- Pazarlama stratejisi hazırlamak: İyi bir pazarlama stratejisi ve etkili müşteri ilişkileri yönetimi, başarılı bir perakende mağazasının olmazsa olmazıdır. Müşterilerin mağazanızdan alışveriş yapmaları için indirimler, promosyonlar ve sadakat programları uygulayabilirsiniz.
Bu adımların yanı sıra detaylı bilgi almak için daha önce hazırladığımız Mağazacılıkta Müşteri Memnuniyeti Yaratmanın 7 Yolu yazımızı inceleyebilirsiniz.
Perakende mağazacılık yapmak istiyorsanız pazarlamadan mağaza içi raf düzenine, açılış desteğinden stok yönetimine kadar rekabette iş ortaklarına öne geçme imkanı sağlayan Seç Market’in geniş ailesine katılabilirsiniz. Seç Market’in bayilik sistemi ile ilgili bilgi almak için Neden Seç Market? sayfasını ziyaret edebilirsiniz.