Mağazacılıkta satışı artırabilmek adına başarısı kanıtlanan ve atılması gereken pek çok adım bulunur. Müşteri iletişimi, operasyon ve yönetim gibi önemli başlıklar, bir mağazanın varlığı ve satışları için hayati önem taşır. Peki, bu konuların yanı sıra market düzeni ve market içi raf düzeninin de satışları hayli etkilediğini biliyor muydunuz?
Müşterilerin dikkatini çekecek bir perakende satış ortamı tasarlamak, mağazanın başarısı için önemli bir stratejidir. Market ortamının marka imajı ve stratejisi ile uyum sağlaması gerekir. Mağaza düzeni, ürün yerleştirme ve uygun ortam tasarlanarak müşterinin satın alma davranışlarını etkileyebilirsiniz. Peki, mağaza ve raf düzeni nasıl olmalı?
Dilerseniz bu etkili satış stratejisini uygulamak için öncesinde genel market düzeninden, ardından da raf düzeninden bahsedelim.
İçerik
Market Düzeni Nasıl Olmalı?
Market düzeninin oluşturulmasının başlıca hedefi, ayırt edici ve akılda kalıcı bir mağaza imajı yaratmaktır. Ayrıca metrekare başına gelir tahmin etme, düzenin getirdiği güçlü ve zayıf yönleri değerlendirme konusuna da yardımda bulunur.
Başarılı parekende marketlerinin mağaza düzeni oluştururken dikkat ettikleri konularla ilgili önemli ipuçlarını şu şekilde sıralayabiliriz:
- Müşteriyle ilk temas olan vitrin ve tabela konusuna önem vermek
- Girişte, alışveriş listelerinde mutlaka yer alan sebze ve meyve reyonlarına yer vermek
- Çok kalabalık ve dar koridorlar oluşturmadan müşterilere rahat bir yürüyüş alanı yaratmak
- Market içi düzen oluştururken müşterilerin alacak listesinde bulunan ürünlerin yanı sıra satın alınacak ürünleri tamamlayıcı ürünleri de yakınlarında bulundurarak hatırlatmak
- Mağaza içi reyon yönlendirme tabelaları kullanmak
- Temel ihtiyaçlara mağazanın orta noktalarında yer vermek
- Mağazanın çoğunu inceleyip ödeme noktasına gelen müşteriye alışverişini tamamlamadan önce uygun fiyatlı ve indirimli ürünleri sunmak
Mağaza içi düzen tabii ki bunlarla sınırlı değil. Ürünlerinizi sergilediğiniz raflar da özel bir düzene ihtiyaç duyar. Gelin, “Satış yapabilmek için raf düzeni nasıl olmalı?” sorusunun cevabını birlikte inceleyelim.
Market Raf Düzeni Nasıl Olmalı?
Müşterilerin ürün seçimini etkilemenin bir diğer parçası da raf düzenini doğru bir şekilde uygulayabilmektir. Çünkü müşteri markete girdiği anda etkileşiminin en yüksek olduğu alanlar raflardır.
Raf düzenlerini oluştururken dikkat etmeniz gereken noktaları ise şu şekilde sıralayabiliriz:
- Göz seviyesinde bulunan ürünlerin daha çok satıldığı gerçeğini unutmamak
- Alt rafları yerleştirirken ağır ve büyük ürünleri tercih etmek
- Çocuklara hitap eden ürünleri yerleştirirken daha alçak yerleri değerlendirmek
- Pahalı ve çok satmayan ya da gurme ürünler için üst rafları kullanmak
- Ucuz olan ürünleri göz hizasının alt kısımlarında bulundurmak
- Kasa alanının hemen önünde teşhir etmek için küçük paketli (sakız, çikolata vs) ürünlere yer vermek
Raf düzeninin haricinde raf seçimi de satışları etkileme konusunda önemlidir.
Market Raf Seçiminde Nelere Dikkat Edilmeli?
Marketlerde raf seçimi yaparken ürünleri belirgin kılacak seçenekleri değerlendirmek gerekir. Sunulan ürünler, mağazanızın tasarımı ve iş güvenliğine göre raf seçimleri de şekillenir. Satışlarınızı artırmak istiyorsanız aşağıdaki önerileri değerlendirebilirsiniz.
- Hızlı tüketim ürünleri (paketli yiyecek, içecek vb.) için gondol perakende vitrinleri tercih edebilirsiniz.
- Açık renkli duvarlarınız varsa çelik raf sistemlerini değerlendirebilirsiniz.
- Son kullanma tarihi yaklaşan ürünler için indirimli bir alan oluşturup raf yerine bir sepet kullanabilirsiniz.
Ayrıca raf seçimi yaparken ürünlerinizin ağırlıklarını da göz önünde bulundurmanız gerekir. Sebze ve meyveler için de manav tezgahlarını değerlendirebilirsiniz.
Profesyonel bir raf düzeni çalışması yapmak isterseniz da planogramdan faydalanabilirsiniz.
Planogram Nedir? Planogram Kullanmanın Faydası Var mıdır?
Planogram, mağazadaki ürünlerin ne zaman ve nereye yerleştirilmesi gerektiğini belirten görsel bir araçtır. Mağazaların ürün skalası, fiziki şartları, hedef kitlesi ve satış verileri, planogramın biçimini etkiler. Bu yüzden mağazalara göre farklılık gösterebilir. Bu durumun yanı sıra planogramın düzenli aralıklarla güncellenmesi gerekir.
Planogramlar mağazanızın düzenli kalmasını sağlar. Mağazada bulunan sunum noktalarının başarı hedefi oluşturmasına yardımcı olur. Çalıştığınız toptancı ya da perakende iş ortaklarınız varsa sorumluluk alanlarını belirlemenize katkı sunar.
Başarılı Market ve Raf Düzeninin Avantajları Nelerdir?
Raflarınız arasında gezinen müşterilerin, istedikleri ürünleri kolayca bulmalarını ve almayı planlamadıkları ürünleri düzen sayesinde fark ederek kasaya yönelmelerini istemez misiniz? Başarılı bir mağaza düzenine sahip olursanız satışlarınızın bu durumdan olumlu olarak etkilendiğini kısa sürede fark edebilirsiniz.
Market ve raf düzeninin başarıya ulaşabilmek için önemli olduğundan ve nasıl bir düzen oluşturabileceğinizden bahsettik. Gelin, bir de kısaca bu durumun avantajlarına bakalım:
- Müşterileri çekecek ortamı yaratmak, onları mağazada vakit geçirmeye ve düşünmeden satın almaya ikna eder.
- Düzenli bir market ortamında müşterileriniz aradıkları ürünleri kolayca bulabilir.
- Satışını artırmak istediğiniz ürünleri müşterilerinizin kolaylıkla fark edebilecekleri şekilde yerleştirirseniz ilgilerini çekmeyi başarabilirsiniz.
Seç Market açılış destekleri arasında mağaza yerleşim planı, planogram, mağaza içi reyon yönlendirme tabelaları gibi profesyonel uygulamalar bulunuyor. Detaylı bilgi için İş Ortaklığı El Kitabı sayfasını ziyaret edebilirsiniz. Mağaza ve raf düzeninin satışlara olan etkisini önemsiyorsanız ve market açma gibi bir iş fikriniz varsa da Seç Market’in geniş ailesinde yer alabilirsiniz.